"Alkohol och bin"..
Kategori: Politik
Vi som människor är ständigt uppkopplade och särskilt de unga. Det är ständigt nya medier och Facebook förnyas ständigt känns det som. Man pratar om allt på facebook och allt som står där är ju sant.. Eller. Folk brukar ju skojja om det. Fast jag börjar undra om det faktiskt inte är så ibland. Som de flesta vet så jobbar jag med att minska alkoholskadorna i EU. Det är nu livliga diskussioner angående alkoholreklam.
Hur många har sett alkoholreklam på datorn? Eller till och med på Facebook? Men jag menar inte vanlig alkoholreklam utan den sortens reklam vi blir för varandra då vi till exempel skriver hur mycket vi gillar den där öl sorten eller alkoholdrinken. Bilder som visar vår drickande i någon glamorös miljö..
Sen är det ju alla alkoholmärkens egna sidor. Varje person som gillar sidan gör att varumärket kan använda dig för att marknadsföra.
Vems är då ansvaret för det här? Det är ju alkoholindustrin som äger varumärkerna men de inser ju att potentialen i denna publicitet är enorm. Man räknar med 60 milj Dollar drar den sortens reklam in i bara USA.Alkoholreklamen drar in runt 367 milj kronor i Sverige hmm..
Det kommer komma en lag över detta men det är otroligt komplicerat. Därför vill jag i förväg uppmana alla föräldrar att inte bara prata om alkohol med era barn. Vilket jag hoppas ni gjort. Utan även om alkoholreklam, ja all reklam.
För den starka koppling som finns mellan kompisar på bilder, sex anspeglningar och social framgång reklamen visar kommer påverka er och era barn. Jag fortsätter här men ni måste börja i hemmen..
Simon Olsson Bryssel
Bloggadress: http://liziziz.blogg.se/