simonolsson

"Alkohol och bin"..

Kategori: Politik

Okej, nu kommer jag tala om något som kan vara känsligt för många. Eller bryr man sig inte om det. Jag gillar teknik, eller snarare gillar teknik galet mycket. Nu för tiden går jag med Tre mobiler, En Ipad och en dator. Sjukt onödigt men så går det med många arbetsgivare. Till poängen.

Vi som människor är ständigt uppkopplade och särskilt de unga. Det är ständigt nya medier och Facebook förnyas ständigt känns det som. Man pratar om allt på facebook och allt som står där är ju sant.. Eller. Folk brukar ju skojja om det. Fast jag börjar undra om det faktiskt inte är så ibland. Som de flesta vet så jobbar jag med att minska alkoholskadorna i EU. Det är nu livliga diskussioner angående alkoholreklam.

Hur många har sett alkoholreklam på datorn? Eller till och med på Facebook? Men jag menar inte vanlig alkoholreklam utan den sortens reklam vi blir för varandra då vi till exempel skriver hur mycket vi gillar den där öl sorten eller alkoholdrinken. Bilder som visar vår drickande i någon glamorös miljö..

Sen är det ju alla alkoholmärkens egna sidor. Varje person som gillar sidan gör att varumärket kan använda dig för att marknadsföra.

Vems är då ansvaret för det här? Det är ju alkoholindustrin som äger varumärkerna men de inser ju att potentialen i denna publicitet är enorm. Man räknar med 60 milj Dollar drar den sortens reklam in i bara USA.Alkoholreklamen drar in runt 367 milj kronor i Sverige hmm..

Det kommer komma en lag över detta men det är otroligt komplicerat. Därför vill jag i förväg uppmana alla föräldrar att inte bara prata om alkohol med era barn. Vilket jag hoppas ni gjort. Utan även om alkoholreklam, ja all reklam.

 För den starka koppling som finns mellan kompisar på bilder, sex anspeglningar och social framgång reklamen visar kommer påverka er och era barn. Jag fortsätter här men ni måste börja i hemmen..

 Simon Olsson Bryssel

Kommentarer

  • Liz säger:

    Du har helt klart en poäng. Företagens bästa marknadsföring är att någon använder produkten (dricker alkohol ex.). Den sortens marknadsföring är gratis, sprids snabbare än elden men är framför allt väldigt svår att motstå. Alla VET att en reklamskyllt sitter där för att sälja, och då blir vi också lite mer på vår vakt. "Var är hållhaken?", liksom. Däremot när våra vänner och de vi ser upp till lägger ut bilder på sig själva med en (eller tre) drinkar i handen ser vi det inte som marknadsföring, utan bara ett vanligt foto. Men i själva verket är det en utmärkt marknadsföring med budskapet "titta hur normalt det är att umgås med alkohol".



    Detta är ett väldigt viktigt ämne, och något som jag tror många inte alls tänker på. (Jag kan erkänna att jag själv inte gör det tillräckligt ofta). Nu hoppas jag bara att de som verkligen behöver läser och begrundar.

    2012-01-13 | 17:39:31
    Bloggadress: http://liziziz.blogg.se/
  • Simon Olsson säger:

    Kul att du svarar, och mycket bra tankar.



    Ja, man kan inte belasta endast politikerna i detta ämnet även om de självklart gör en stor skillnad. Jag försöker också mycket betona problematiken med den självreglering som finns. Här ska det vara ett opartiskt institut som granskar men är finansierade av industrin, I dagens läge är kontakten mellan industrin och självregleringen för tät och inte heller transparant.



    Det kommer följas upp under den förhoppningsvis kommande alkoholstrategin som jag kommer rapportera om här på ett förståeligt sätt!



    Allt gott och tack för svaret!

    Simon Olsson

    2012-01-21 | 15:09:21
    Bloggadress: http://simonolsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här: